Het basismodel van kleureneconomie met die zonnebloemolie is niet echt iets dat aan een doelgroep appelleert. Of, dat een handige basis is voor je economie. Het verhaal mist een beetje. Een goed concept, dat is wat je nodig hebt.
Kijk eens naar het Hollands Concept, met Rood-Wit-Blauw, waarin de molen en graan centraal staan. De betekenis van de kleuren wordt ontleend aan de functie van het element (wind, molensteen, graan) in de levenscyclus van de graanproductie.
Appeltjes en hartjes voor kinderen
Als je kleureneconomie aan kinderen kunt uitleggen, dan heb je een moeilijk verhaal gemakkelijk overgebracht. Dit is de opzet bij een situatie op een basisschool, waar de kleuren zijn omgezet in de symbolen Hartje, Appeltje en Fabriekje. Het idee dient als kapstok voor een jaarthema, waarbij losse activiteiten voor de leerlingen worden gebundeld. Het eten van soep – en het danken hiervoor, het doen van een dansje en het waarderen van voeding speelt hierin een rol. Een middel om te komen tot bewustzijn en reflectie.
Download Kleureneconomie voor Kinderen – Concept-palet.pdf
Voor Rasta
Rastafari’s hebben een bijzondere levenswijze waarbij de Cannabis-plant centraal staat. De plant levert, behalve de roemruchte rookwaar, ook vezels waarmee textiel en touw kunnen worden gemaakt. De zaden zijn bijzonder voedzaam en de olie uit de bloemen heeft een geneeskrachtige werking.
Download Kleureneconomie voor Rasta – Concept-palet.pdf
Kleureneconomie in de Negev
De Negev is een woestijngebied in Israƫl, waar een relatie werkt aan een duurzame leefgemeenschap. Economie moet hier een belangrijk deel van de samenleving uitmaken, naast onderwijs natuurlijk. Met het concept kleureneconomie kan de economie een natuurlijke basis vinden en hebben ook de leerlingen een sterke achtergrond als ze eenmaal de wijde wereld in trekken.
Dit concept is gebaseerd op de Tossa jute, ofwel Chorcorus Olitorius. Deze plant levert de vezels voor de bekende rode jute. De bladeren zijn bijzonder voedzaam en worden van oudsher in deze streken gegeten.
Uw verzoek
Voor uw specifieke situatie, zoals een eigen doelgroep, streek of centraal product, maken wij graag een eigen concept. Dit totaalconcept bestaat meestal uit de volgende elementen:
- Infosheet (PDF)
- Kleurenpalet, voorzien van de kleurcoderingen
- Vlag, logo of banner.
- Definitie van eenheden. De RGB-kleurendefinitie uit de kleureneconomie wordt vertaald naar uw kleurenpalet. Wat is de waarde van uw kleurenmunt?
- Gebruikte fonts (ttf), artwork, etc.
- Brondocumenten t.b.v. latere aanpassing (LibreOffice)
- Licentie (Creative Commons)
Informeer naar de mogelijkheden.