Je bekijkt nu Na 22 jaar een nieuw level: RGB9

Na 22 jaar een nieuw level: RGB9

Toen ik in 2003 de kleureneconomie had ontworpen was het precies klaar voor de problemen van de nineties: Energie, kringlopen sluiten, open en transparant. Dit ontwerp had alle features die je niet ziet in het kapitalisme. Toch werd het geen succes. Maar het is toch zo’n mooi ontwerp dat een essentieel onderdeel zou kunnen zijn van een duurzame wereld?

De grootbezitters willen niet

Het is een naïef ontwerp. Alsof het geldsysteem gemaakt is om eerlijk te zijn. Nee. Het is een systeem om ons aan het werk te houden terwijl grootbezitters de macht behouden, met een illusie van vrije markt en democratie.

Wat leren we van de crypto-boys?

Sinds 2010 komen de crypto-boys met wiskundig perfecte oplossingen om waarde of informatie op een andere manier op te slaan en te verspreiden, en op een andere manier de integriteit bewarend. De blockchain. Een open en transparante boekhouding die alle transacties samenvat. Oh crypto is dus juist niet anoniem. Nee, als je weet wie de eigenaar is van dat “rekeningnummer”, inderdaad. Je ziet wel wie welke boekingen doet.

Nu maakte ik me wel eens zorgen: is die kleureneconomie niet te lastig voor de computers: een array of 1×3 matrix [R,G,B] in plaats van 1 enkel getal (euro, dollar). Maar nu met de fintech zien we dat het gewoon perfect moet kunnen. We hoeven ons niet meer in te houden. Er is genoeg techniek in de wereld om ook complexere ontwerpen te supporten. De computers zijn er klaar voor.

Waarom een nieuw ontwerp?

  • wij als mensen willen niet concurreren tegen AI, Robots en andere computers. Alleen de RGB-waarde geeft ons geen onderscheidend vermogen ten-opzichte-van de tech wereld
  • Dus we moeten zicht krijgen op hetgeen mensen mens maakt. De mens is zelf deel van zijn eigen economisch systeem. Menselijke waarden moeten we dus opnemen in de waarde van producten en diensten.
  • Er zijn ook factoren in het spel voor het maken van keuzes die tot onze onbewuste behoren. Als we daar inzicht in krijgen kunnen we ontdekken door welke onbewuste processen onze keuzes worden gestuurd.

RGB9 is een 9-D economisch-sociaal-psychologisch-ecologische eenheid voor een holistische economie

De eerste rij bevat de bekende symbolen R,G,B van de kleureneconomie. Energie, materiaal binnen en buiten de levenscyclus. Dit is een technisch basisniveau dat we uitbreiden met een tweede laag. De tweede laag is psychologisch bewust. Hier ben je dagelijks actief bezig met mens-zijn. Het delen van deze gegevens uit de tweede laag met anderen geeft ons the wisdom of the crowd: data die ons helpt allemaal betere keuzes te maken.

De derde laag bevat de cognitieve processen die een rol spelen bij het maken van keuzes. Hier kun je vastleggen hoe je bij deze keuze uitgekomen bent. Wat er eigenlijk achter zit. Typisch zou ik deze gegevens niet delen, want die zijn echt van en voor mij. Ik hou ze bij om erachter te komen welk proces in mij domineert. Wel kunnen we deze symbolen gebruiken om aan te geven dat sommige technologie smart lijkt maar nuts is.

De eerste rij: technisch niveau

Dit eerste niveau draait om het onderscheid tussen energie en materie.

Rood [?] is de energie die nodig is voor dit product of dienst. Je hoort ook de energie die voor de recycling nodig is mee te tellen. Het is een vrij technische eenheid die gekoppeld is aan zonnebloemolie, want die is schoon en eetbaar.

Groen [?] U+1F7E2 is de hoeveelheid materie in dit product die nu nog steeds in haar levenscyclus zit. Op pad om te worden gerecycled. Gecomposteerd. Opgegeten.

Blauw [?] is de hoeveelheid materie die buiten de cyclus is geraakt. Dit is wat je straks “op de stort” moet weggooien. Alles wat in de afvalverbranding eindigt. Alles wat op een terrein op grote torens wordt opgestapeld, zoals oude auto’s of banden. Een overmaat aan geïmporteerd veevoer, in de vorm van mest, uitgereden over het land.

De tweede rij: bewuste menselijke processen

Op de tweede rij zien we 3 belangrijke menselijke aspecten die zijn afgeleid van de bovenste chakra’s: het hart, de stem en je ziel of grotere doel. We gebruiken deze symbolen om aan te geven in hoeverre de activiteit of product match met jouw hart, heb jij er een stem in en past het doel bij jouw doel?

Het hart

Het hart [??] is het meest gekozen symbool bij de ontwerp-je-eigen economie workshops. Mensen willen gewoon aangeven hoeveel ze houden-van. Deze vorm van expressie vervangt dus alle hartjes op webshops en media. Het opnemen in RGB9 maakt het Hart een integraal onderdeel van de waarde van het product of dienst: het product is nu eenmaal ontzettend waardevol omdat er zoveel van wordt gehouden.

De stem

Een chakra hoger komen we bij de stem [??]. Heb jij een stem in dit product of dienst? Wordt er naar jou geluisterd? Voel jij je verbonden met de producenten en reducenten? Of krijg je alleen te horen en is de communicatie dus one-way?

Ook deze data is waardevol voor de wisdom-of-the-crowd. Want het gaat niet langer om het product of dienst zelf. Wij zijn geen passieve consumenten of burgers maar we willen meebeslissen. Punten voor de Stem

De ziel of je grotere doel

Of je nu wel of niet gelooft in het bestaan van een ziel: in het Duits betekent ziel gewoon doel [?]. Als jouw doel matcht met het doel van dit product of dienst, dan is dat waardevol om te weten. Want dat geeft je bereidheid om echt mee te werken aan het gezamenlijk doel. Als het doel niet het jouwe is, of achter de schermen blijkt er eigenlijk een ander doel te zijn, dan heb je dus geen match. Deze data als deel van de wisdom-of-the-crowd helpt de community te ontdekken welke doelen er worden gesteund en welke er liever worden vermeden.

De derde rij: onbewuste menselijke processen

Op de derde rij zien we de de instrumenten die jij gebruikt hebt om voor dit product of dienst te kiezen. Maak je verborgen tools zichtbaar voor jezelf: je intuïtie, je intelligentie en je instinct.

De maan [?] symboliseert je intuïtie. Hier heb je geen logische redenering nodig. Je intuïtie wordt gevormd door eerdere ervaringen en is actief wanneer je onderbewust sneller tot een oplossing komt dan echt nadenken.

De uil symboliseert intelligentie [?]. Is deze smartphone nu echt zo smart? En kun jij ook je intelligentie gebruiken om hem te bedienen? De uil kan uitdrukking geven aan het dumbing down van technologie: “het moet wel makkelijk zijn”.

De pinda’s ofwel nuts [?] staan symbool voor je instinct. Het instinct wordt niet gevormd door je persoonlijke ervaringen maar door de ervaringen van vele generaties voorouders. Deze informatie is bij de conceptie meegecodeerd in het DNA en tevens is er een gedeelte opvraagbaar via onbewuste en nagenoeg onbekende groepsprocessen. De nuts staan zowel voor het hebben-van-ballen (lef, durf) en voor het durven zijn van een tikje crazy of afwijkend, in te interpretatie van derden. Zoals gewoon op deze derde rij mag je zelf je score invullen die passen bij dit product of dienst en gebruiken voor je zelfreflectie. Niet bedoeld voor de wisdom-of-the-crowd.

Welke Waarden en Eenheden zijn er?

Ja dit is nog niet echt bekend want ik heb er nog niet over nagedacht.